L' YSERTTOUT.

Alles over de restauratiewerken aan ons boerderijtje "l' YSERTTOUT" gelegen in Le Cassan, 12440 Lescure Jaoul (Aveyron), en af en toe een cursiefje.

Zonneschermen en zo …

geschreven op 18/05/2008

Ik weet dat ik niet altijd met de breedst mogelijke smile op mijn gezicht mijn taak als Lijnbuschauffeur uitvoer. Ooggetuigen beweren zelfs dat ik er soms nogal stuurs en nors kan bijzitten. En gelijk hebben ze! Om direct de juiste toon te zetten en mijn bij tijd en wijle norse stuursheid te verklaren geef ik een korte samenvatting van wat er in dit artikel gaat volgen, verdeeld over vier punten:

1. het zonnescherm
2. de airco
3. de passagiersbel of afstapbel (een opstapbel is er niet)
4. de voorste deuren.

Akke akke tuut tuut en we zijn vertrokken: enkele dagen terug reed ik met bus 309, dienst 14, dat is Leuven - Brussel (heen) alsook Brussel - Leuven (terug). De zon gaat onder in het westen en in combinatie met de grote voorruit van mijn bus kon ik die dag richting Brussel (heen) een prachtige zonsondergang bewonderen. Een bloedrode zon die langzaam achter Brussel verdween, heel mooi! Zo verblindend mooi dat ik om blijvende oogschade te voorkomen mijn zonnescherm naar beneden trok, tot op de gewenste hoogte. In een normaal onderhouden bus blijft dat ding op zijn plaats. Niet in bus 309, floep en tot mijn ergernis schoot dat kreng met een rotvaart terug naar boven. Half verblind begon ik te remmen en kon ei zo nipt een kinderwagen onwijken, een dubbele, met een tweeling in. Vermeldenswaardig en belangrijk in dit verhaal is het feit dat die bus (en ook sommige andere bussen) al weken rondrijdt met een kapot zonneschermmechanisme. Dat is dus een probleem waar ik niet direct een verklaring voor vind. Zou het kunnen dat er bij ons in de firma, de Staca, te weinig techniekers zijn? Dat ze de tijd niet vinden om dergelijke herstellingen uit te voeren? Nee, want aan de straatkant hangt een groot bord: “Staca werft chauffeurs aan”. Geen techniekers, dus dat kan de reden niet zijn. Is het misschien gewoon onverschilligheid van de directie? Dat geloof ik nooit, ons bazin zegt dat het comfort, de veiligheid en het algemeen welzijn van de chauffeurs haar zeer nauw aan het hart ligt! Wie ben ik om daaraan te twijfelen? Zou het kunnen dat de Staca geen centen meer heeft, dat we daarom moeten blijven rondrijden met omhoogfloepende zonneschermen? Ook niet, de financiële toestand bij de Staca is gezond. Er blijft nog een mogelijkheid over: zuinigheid, Vlaams-Brabantse zuinigheid, de moeder van de porseleinkast. Op zich niet slecht, hoe meer ze besparen op het materiaal, hoe beter ze de chauffeurs kunnen betalen. Zouden kunnen betalen.

Dat was punt één, nu punt twee.
We rijden nog altijd met dezelfde bus, dienst 14. Herinner jullie de warme dagen begin mei en je begrijpt dat het heet kan worden in zo’n bus, vooral met de volle zon op die grote voorruit waarvan het zonnescherm niet werkt. We hebben airco, enfin, zouden er moeten hebben, maar die werkte ook niet. Ergens te begrijpen, het was tenslotte de eerste warme periode van 2008 en misschien moeten de airco’s nog nagekeken worden of aangesloten of zo, ik weet dat niet, ik ben geen technieker.

Laten we overgaan naar punt drie: de bel werkte niet. Ola, das erger want heel ambetant. Dank zij die bel weten we dat er een afstapper is voor de volgende halte. Er komt ook een signaal op het computerscherm dat verwittigend pinkt, maar dat ziet ge niet altijd, vooral niet als je richting Brussel rijdt tegen de zon in en met een zonnescherm dat omhoogfloept (zie punt één). Geloof me vrij, als ze zes keer geroepen hebben: “Ei chauffeur, STOPPEN, ik moet er hier uit” dan heb ik de zevende keer serieus goesting om mee uit te stappen! Ook mijn oogkontakt beantwoordt op zo’n momenten niet aan De Lijn-voorschriften . Schuchtere reizigers zijn zich al komen verontschuldigen dat ze gebeld hadden en zeiden dat ik gerust nog een paar haltekes mocht verder rijden!

Om af te ronden: punt vier, nog altijd bus 309, dienst 14: ook mijn voordeur deed het niet zoals het zou moeten. Die wilde niet altijd sluiten en dat is onnodig en enerverend tijdverlies.
Ik ga er verder geen woorden aan vuilmaken, ik heb al teveel tijd verloren met dit artikel maar het moest even gezegd worden. Ik hou jullie in volgende cursiefjes wel op de hoogte.

PS.: Begrijp je nu dat als ik een halte nader, ik de mensen soms zie denken: “Tis godver weer die nurk die aan het stuur zit!”!?



Hey Hey,Heb alles gelezen wat hier opt forum staat, maar ik kom dr niet uit. Ik heb alles gadaen. Maar ff een vraag, met de “root” van mijn mem (nokia N95 8GB) word toch bedoel, als ik bij “Deze Computer” dan “Verwisselbare schijf” aanklik en dan gewoon die map.. of word met “root” een anderen map op mijn telefoon bedoeld? Ik heb namelijk de bestanden “1.bt”, “2.GPSd”, “3.tomtom” en “Benelux"(met nog een paar bestanden) daar naar gekopie rd. Maar ik blijf de melding krijgen “Geen Kaarten gevonden!” Kan iemand mij misschien verder helpen?m.v.g.Wesleyik heb precies het zelfde probleem maakt het nog uit welke kaarte je gebruikt bij een bepaalde versie van tomtom ?hulp aub

geschreven door Gustiari op dinsdag 06 november 2012




Jan:Nee, ik heb geen branded toeetsl. Heb hem sim-lock vrij gekocht zonder een provider logo. Ik had ook al op tweakers.net gezien dat je de productcode kan veranderen en zo wel gelijk een firmware-update kan doen. Zit erover te twijfelen, als ik nog student was geweest dan had ik er de tijd voor vrij gemaakt de instructievideo op youtube was me te irritant om het gelijk te veranderen..

geschreven door Sonia op donderdag 08 november 2012