L' YSERTTOUT.

Alles over de restauratiewerken aan ons boerderijtje "l' YSERTTOUT" gelegen in Le Cassan, 12440 Lescure Jaoul (Aveyron), en af en toe een cursiefje.

Wijn.

geschreven op 31/08/2011

Ik heb mijn bloed laten nakijken, eens zien of horen hoe gezond ik nog ben. En dat valt best mee, er wordt me enkel aangeraden, zij het met enige aandrang, om de wijn ‘s middags te vermijden en ‘s avonds iet of wat te minderen, te milderen. ‘s Morgens daarentegen .....
We waren in België, kinderen, familie en vrienden bezoeken en ondertussen voor mezelf ervan geprofiteerd om een groot onderhoud te laten uitvoeren. Bij de tandarts langs geweest, bij de ORL gepasseerd (van mijn rechter oor moet de volumeknop wat hoger gezet worden), er zit wat sleet op mijn rug maar dat went wel, en er is ook bloed getrokken, door mijn schoonzus. Die mag dat want ze prikt de naald heel zachtjes en ze is dokter. Om 10u15 zo’n drie buisjes met bloed gevuld en om 17u00 mocht ik bellen voor het resultaat. Dat ik mijn cholesterol een beetje moet in het oog houden en best af en toe wat water zou drinken want alcohol wordt in de lever omgezet in acetylaldehyde en azijnzuur en dat zou niet goed zijn voor mijn lever en ik wil ook niet dat het eindigt met een hepatocellulair carcinoom.  Mijn probleem is dat Ik hou van de natuur en daarin zeer consequent ben: water is een kostbaar goed en zal op aarde steeds zeldzamer worden en op lange termijn zelfs onbetaalbaar. Heel wat arme kindjes in warme landen hebben geen zuiver water, laat staan water met prik. Van een tekort aan wijn is bijlange nog geen sprake, integendeel, de Franse wijnboeren hebben daar grote hoeveelheden van in voorraad. 
Geert is van plan een beetje toe te zien op mijn wijnverbruik dus vrees ik dat mijn toekomst er droevig uitziet. Gedaan met de aperitief bij het scrabbelen, gedaan de pastiskes bij de buren, ieder glas zal gewikt en gewogen worden en blazen voor alcoholcontrole zal een dagelijks ritueel worden. Kortom: gedaan met leven als God in Frankrijk! Tommetoch, cela me fait chier!
Ik ga dat moeten compenseren met ernstige bezigheden, waarbij wijn en pastis totaal uit den boze zijn. Ik zou bijvoorbeeld een boek kunnen schrijven in plaats van me te amuseren met prulartikeltjes. Schrijfsels van dit niveau zijn nog haalbaar bij een lichte vorm van alcoholintoxicatie. Een boek schrijven lijkt mij veel serieuzer werk. Daar moet je bij nadenken en nuchter zijn, een scenario bedenken, een begin en een slot vinden en ook de middenpagina’s opvullen. Er moet wat spanning inzitten en ik wil geen druk met kleine letterkes wegens te vermoeiend voor de ogen.
Een verhaal verzinnen is niet moeilijk, het zal gaan over een man die geen wijn meer mag drinken en op zijn sterfbed van zijn geliefde een glas Château Lafite Rothschild van 1983 krijgt en terwijl hij met de ogen toe een laatste slok neemt staan zijn kinderen en kleinkinderen en intieme vrienden te wenen omdat ze zo veel hielden van die goeie man. Als slot zal zijn geliefde dan zijn mond afvegen en zich afvragen of ze die wijnvlekken nog uit de lakens zal krijgen. En in een PS, in een naschrift zullen ze zingen van “ik zeg u geen vaarwel mijn vriend”.
Ok, ik heb al een begin en een einde, nu de rest opvullen. Awel: de dokter die dat bloed getrokken heeft is een verstrooid type en heeft de flesjes verwisseld met een andere patiënt, of ze hebben zich in het labo van bloedmonsters vergist, is ook een mogelijkheid. Die andere persoon is natuurlijk een legendarische zuipschuit met nooit geziene levercirrose waardoor de hoofdfiguur in mijn boek ten onrechte moet bezuinigen op het aankopen van flessen wijn, laat staan ze uitdrinken. Om de lezers aan het lijntje te houden zal “De man die geen wijn meer mag drinken” een detectieve inschakelen om die dronkelap te vinden. Dat zal heel veel bladzijden duren want “De man die geen wijn meer mag drinken” is een arme gepensioneerde die alleen maar kan betalen in maandelijkse schijven van 28 euro en zijn vrouw mag dat niet weten. Tenslotte zal de zuipschuit gevonden worden in Parijs, onder een van de 37 bruggen over de Seine, waarschijnlijk de Pont Neuf. En dat is goed want we moeten terug richting Aveyron, vergeet niet dat “De man die geen wijn meer mag drinken” daar moet sterven en dat zijn vrouw nog een fles Château Lafite Rothschild van 1983 moet kopen.
Fluitje van een cent, ik denk dat zo’n 349 bladzijden genoeg moet zijn en aangezien een gedeelte van het verhaal zich in Parijs afspeelt zal die roman ook in Frankrijk een wereldsucces worden. Onthoud de titel: “De man die geen wijn meer mag drinken”!



Mooi stuk waarin mrrdeeee gevoelige onderwerpen uit de wetenschap worden aangekaart. Wat betreft de rol van de Lancet, die was wat mij betreft beperkt. De data bleken vervalst en als tijdschrift (en reviewer) kun je alleen maar op de data afgaan. De schuldige is in dit geval dus Wakefield, die een draai aan de resultaten gaf die ingegeven was door financiebn (en wellicht ego). Ik ben het er roerend mee eens dat er iets moet gebeuren aan de informatie die op internet te vinden is. Een leek ziet door de bomen het bos niet meer en van een leek kan niet verwacht worden dat ze kunnen inschatten welke informatie betrouwbaar is. Ik zou dan ook graag zien dat leken zich inderdaad baseren op informatie van overheidsinstanties, en medische instanties (bijvoorbeeld de website van de MLD stichting). We moeten ervan uitgaan dat die informatie up to date wordt gehouden, wat daarmee de noodzaak tot het zoeken van informatie door de leek wordt weggenomen. De leek daarvan te overtuigen zal nog een hele klus zijn, nu de meesten denken dat ze het zelf beter weten, maar zou hoog op de prioriteitenlijst van Den Haag moeten staan.

geschreven door Thama op woensdag 07 november 2012




Zie het zeker niet als *de* manier van wekern, dit is enkel hoe ik werk met Lightroom (het backup aspect laat ik ook even buiten beschouwing).Hoe je foto’s rate is puur persoonlijk.  Ik doe het niet echt.  Voor mij is het ofwel houden ofwel weggooien en van die foto’s die ik effectief bijhoud werk ik enkel de beste af.  Rejected ( x’) foto’s gaan bij mij naar de vuilbak (delete from disk dus). Om de beste foto’s te vinden loop ik wel een paar keer door de shoot en markeer wat ik echt goed vind met 4 of 5 sterren (4 is zeer goed, 5 is portfolio materiaal).  1 ster is voor mij eigenlijk hetzelfde als reject.  2, 3 zijn gewoontjes en voor mij gelijk aan niet markeren (en niet bewekern).  4 en 5 zijn die foto’s die ik effectief afwerk.  Ik heb een set eigen presets met de meest courante bewerkingen vanwaar ik mijn nabewerking start.  Mijn ervaring is dat je niet echt een preset op een beeld kan plakken en het -tadaaaa- klaar is.  Ook blijf ik van te funky presets af.  Mijn workflow is: import met initiele preset (afhankelijk van welk cameraprofiel ik gebruikt heb, bvb Nikon D2X mode II), tweaken in Lightroom, eventueel verdere edit in Photoshop en done.Exporteren altijd met verscherping specifiek voor de export resolutie.  Meestel heb ik 3 formaten (afhankelijk waar de foto terecht zal komen).  Langste zijde 800px, 1280px of full res.  Voor elk van die 3 heb ik een specifieke export sharpening preset.Het belangrijkste wat ik echter kan meegeven is dat alles wat ik en anderen hier vertellen uiteindelijk weinig uitmaakt Je komt er vooral door zelf te experimenteren en ervaring op te doen.  Het is vooral een kwestie van uitproberen en kijken wat voor jou werkt.  Uiteindelijk is er geen verkeerde manier van wekern. Wat niet wil zeggen dat het interessant kan zijn om eens te horen hoe anderen het doen Bijvoorbeeld: gebruik je 1 lightroom catalog of een catalog per shoot?  Er zijn voorstanders van het eerst een aanhangers van de tweede optie.

geschreven door Yusef op donderdag 08 november 2012