L' YSERTTOUT.

Alles over de restauratiewerken aan ons boerderijtje "l' YSERTTOUT" gelegen in Le Cassan, 12440 Lescure Jaoul (Aveyron), en af en toe een cursiefje.

Controleurs.

geschreven op 18/03/2010

Valt mijn oog wel niet op een bericht betreffende De Lijn zeker! Ik volg via internet de Belgische actualiteiten, bv. via demorgen.be en als daar een De Lijn-bericht in voorkomt dan moet dat gelezen worden, want wie weet ziet mijn slecht karakter dan geen mogelijkheid om een passend schrijfsel te publiceren.
Hup en daar gaan we, maar eerst even citeren: “De drastische daling van gesanctioneerde reizigers roept veel vragen op over de manier van controleren en sanctioneren”, merkt Vlaams parlementslid Liesbeth Homans op, “zo is het wel opvallend dat de controle bij chauffeurs erg aangescherpt lijkt. De controle op reizigers lijkt echter sterk afgezwakt.” Oh la la, leest dat nog eens, en zou ik dan toch gelijk gehad hebben in mijn vorige De Lijn-artikels? Mijn ervaring van toen ik nog de Vlaamse wegen onveilig maakte heeft me geleerd dat daar wel een logische verklaring voor is. Wat ik allang wist en wat De Lijn stilaan moet toegeven is dat hun statistieken van het aantal reizigers (opstappers) van geen kanten klopt en dat er (te) veel bussen gewoon leeg rondrijden. Ok, stapt daar zo’n controleur op den bus (gewoonlijk zijn ze met drie) en wat doet die? Bij gebrek aan reizigers? De chauffeur controleren tiens! “Zit mijn dasje goed? Zit mijn jasje goed? Chauffeurke gaat op stap”.Heeft de chauffeur de controleurs een proper handje gegeven met het correcte oogkontakt? de-lijn-berispt-166-rokende-chauffeurs-in-2009_5_460x0 Op de foto die bij het bewuste artikel gevoegd werd zie je trouwens hoe een dame nog rap rap achteraan op de bus wil stappen! Mag absoluut niet!  Dat de controleurs zich daarmee eens bezighielden, in plaats van chauffeurs te koeioneren, sorry, te controleren.
Enfin, tis mijn zorg niet meer en hier in de Aveyron heb ik er geen last van. Er is hier bijna geen openbaar vervoer, waarom zouden er dan controleurs nodig zijn? En wat zouden ze controleren? Als ik mijn collega’s, vooral de oudere collega’s vertel dat ik in den Belgique ge├╝niformeerd rondreed, met epauletten (passanten) en donkere sokken, dan is enige verwondering een zachte verwoording van hun reactie. Het zijn vooral gepensioneerden die de “ramassage scolaire” doen, of in het Belgisch: “de schoolkinderen ophalen” en de oudsten onder hen herinneren zich nog het Duitse uniform van zo’n 60 jaar geleden ...
En daar blijf ik bij, schaf af dat uniform! Een epauletten-uniform kan mooi zijn maar lokt bij sommige mensen meer agressie uit dan een “dagelijkse” kledij. Het is de chauffeur die bepalend is voor de rust op zijn bus, niet zijn uniform! Bijkomend voordeel zou zijn dat de controleurs dan meer tijd zouden hebben voor nuttig werk: reizigers op zwart rijden controleren bijvoorbeeld. 



Thinking like that is rellay amazing

geschreven door Tisha op dinsdag 06 november 2012




Na een prachtig coernct in Kroese Nijmegen bijgewoond te hebben van Marike Jager + band vroeg ik een handtekening aan de zangeres op mijn hand. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het goeie inkt was die wel tijdje zou blijven zitten maar helaas: 2 dagen later is de handtekening van de geweldige artiest helemaal verdwenen. Hierbij zij opgemerkt dat ik onderwijl wel mijn handen heb gewassen, niet overdreven veel evenwel. Hopelijk de volgende keer beter. Met een permenent marker misschien?

geschreven door Tatiana op dinsdag 06 november 2012




fICPjj cbkgndxfcrgq

geschreven door baithzdu op woensdag 07 november 2012